Massage tips

admin

15 massage tips voor beginners

Wil jij echt een goede massage geven? Lees hier de 15 massage tips.

Eigenlijk zijn de meeste mensen het er wel over eens; massages zijn fijn! Maar waarom doen we het dan toch zo weinig? Is het de drukte, of teveel gedoe of weten we gewoon niet waar we moeten beginnen? In een wereld vol stress, verwachtingen, individualisme en steeds minder lichamelijk contact wordt het tijd dat het masseren weer op de Nederlandse kaart wordt gezet. Wij geven alvast een voorzetje met de volgende adviezen voor beginners.

1. Wie ga je masseren?

Allereerst is het natuurlijk van belang een een persoon te vinden; dat kan zijn je partner, je kind, een van je ouders, een vriend of collega, etc. Het is fijn als jullie op goede voet met elkaar staan en dat degene zich op zijn gemak bij je voelt. Afhankelijk van de massage zullen er bepaalde kledingstukken uit dienen te worden getrokken. Check vooraf of dit oké is, zodat dit niet op le moment suprême pas ter sprake komt en dit vervelende situaties oplevert.

2. Welke soort massage kies je?

Zoveel smaken, stijlen en vormen van massage met allemaal een eigen geschiedenis, ontwikkeling en doel. Ten eerste is het goed om voor jezelf te onderzoeken wat jou het meeste aanspreekt. Vind je het bijvoorbeeld fijn om puur en alleen met je handen te werken of lijkt het je prettig om met attributen te werken zoals warme stenen of misschien wil je je concentreren op 1 bepaald lichaamsdeel zoals het hoofd of de rug. Nadat je dit voor jezelf hebt bepaald, kun je vervolgens overleggen met de persoon in kwestie of dit voor diegene ook een geschikte massagevorm is.

3. Waar voer je de massage uit?

Je weet inmiddels wie je welke massage gaat geven en dan is het uiteraard van belang waar de massage gegeven gaat worden. Denk kritisch na over de ruimte, aangezien sfeer, geluiden en mate van privacy enorm van invloed zijn op het wel of niet slagen van de sessie. Het is moeilijk te ontspannen in een rommelige ruimte met luide achtergronden. Wellicht heb je thuis een extra kamer of kun je ervoor zorgen dat je gedurende de massage niet gestoord wordt.

4. Aangename temperatuur

Zorg voor de juiste temperatuur. Degene die de massage ondergaat zal, afhankelijk van de soort massage, (bijna) naakt zijn. Het moet dus niet te koud zijn in de kamer. Daarnaast koelt men door de diepe ontspanning vaak nog eens extra af, dus zorg dat je handdoeken of dekens paraat hebt om delen die niet gemasseerd worden te bedekken.

5. Achtergrondmuziek

Het wel of niet kunnen waarderen van achtergrondmuziek kan heel persoonlijk zijn, dus overleg dit vooraf altijd even. Mocht degene dit als prettig ervaren, kies dan voor een niet te eentonig, afleidend muziekje en kies voor een variant waar niet in wordt gezongen. Als je op ‘spa music’ in youtube zoekt, krijg je legio aan mogelijkheden. Luister deze vooraf zelf even zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Geen zin om te zoeken? Klik hier voor een geschikte optie.

6. Praat niet (teveel)

Ook al is het een bekende van je, probeer zo min mogelijk te praten tijdens de massage en vermijdt vooral gevoelige onderwerpen. Doordat men letterlijk weer even thuiskomt in het lichaam, kan een massage een perfecte manier zijn om even naar binnen te keren. Geef diegene de ruimte om dit zonder afleiding te kunnen doen. Ook al geeft de persoon in kwestie keer op keer weer aanzet om een gesprek te initiëren, kijk of het lukt simpel te antwoorden en geen wedervragen te stellen. Tegelijkertijd ook een mooie oefening voor jou.

7. Geur

Zintuigen zijn essentieel voor de mens. Het versterkt de ervaring en zorgt voor een inprent van die specifieke ervaring. Geur heeft hier de meest sterke rol in. Wie herinnert niet die heerlijke geur van verse appeltaart uit de oven van je moeder of vers gemaaid gras? Vaak kun je die herinnering bijna letterlijk terughalen op het moment dat je het weer ruikt. Mede daarom is een zacht, niet te bedwelmend geurtje een goed idee. Denk aan een brandertje met aromatische olie of wat wierook. Nogmaals; zorg dat de geur niet te intens of overheersend is. Check dit tussendoor bij de gemasseerde.

8. Niet storen

Een belangrijk doel van een massage is ontspanning, dus niets is er zo vervelend om tijdens de sessie gestoord te worden. Vraag of de persoon in kwestie zijn of haar telefoon op stil zet en dubbel-check dit uiteraard ook bij jezelf. Woon je aan een drukke straat, sluit dan ramen en deuren. Vraag aan eventuele huisgenoten of ze zachtjes willen doen en de bewuste kamer sowieso te vermijden. Een bordje ‘niet storen’ kan een uitkomst zijn.

9. Ondergrond

Omdat de meeste mensen niet beschikken over een massagetafel thuis, kun je bijvoorbeeld de keukentafel gebruiken door deze te bedekken met bijvoorbeeld kussens, dekens en handdoeken. Check wel altijd even of de keukentafel stevig genoeg is. De grond is ook een optie, al kan dat voor jezelf wat minder comfortabel zijn afhankelijk van de massage die je geeft. En uiteraard is het bed ook een mogelijkheid, mits dit een één-persoonsvariant is zodat je zonder obstacels vanuit beide kanten de persoon kunt benaderen.

10. Olie

Kies een olie met een voor jou prettige geur. Een massage-olie bestaat uit een basisolie en een etherische olie. Het gebruik van oliën heeft verschillende redenen: op lichamelijk vlak wordt olie gebruikt om de huid zacht en soepel te maken, op deze manier is het voor de masseur makkelijker om te masseren. Maar massage olie heeft ook effect op het geestelijk welzijn: het verbeterd de gemoedstoestand, kan stimulerend en opwekkend zijn, of juist rustgevend en ontspannend. Een goede olie wordt niet te snel door de huid opgenomen, kleeft niet, heeft geen zwaar overheersende geur en heeft uiteraard het juiste evenwicht tussen glijden en wegglijden. Mocht de persoon al eerder bij je zijn, kun je de olie zelfs al even testen door een klein beetje op de onderkant van de armen te smeren zo’n 2 uur vooraf aan de massage. Plaats de olie vooraf op de verwarming, zodat deze alvast wat op kan warmen en deze straks een prettige gevoelstemperatuur heeft.

11. Communiceer

Je weet inmiddels wat voor soort massage je gaat geven en welke omstandigheden de gemasseerde prettig vind. Bespreek nu of er bepaalde zaken zijn waar jij als masseur rekening mee dient te houden. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld zeer gevoelig op bepaalde plekken (onder de voeten, zijkant van het lichaam, schaamstreken) en kan dit al snel gaan kietelen. Controleer ook of diegene ergens last van heeft. Alhoewel massage een uitstekend hulpmiddel is om bijvoorbeeld spierproblemen te verhelpen, is het voor jou als beginner beter om deze te vermijden. Uiteraard kan je langzaam en rustig deze gebieden masseren, maar forceer niets! Laat het betere duw en trekwerk over aan een ervaren masseur.

13. Massage technieken

De klassieke basismassage kent 3 technieken;

  • Strijkende bewegingen; er wordt een kortere of langere streek (wrijvend strijken over de hand met de volle hand of delen van de hand) over het lichaam gemaakt met weinig of matige druk, gevolgd door een lichte retourstreek. De (steviger) opstreek dient zoveel als mogelijk in de richting van het hart te worden gemaakt.
  • Kneden van spieren, een beweging die vergelijkbaar is met het kneden van brooddeeg. Het maakt de spieren soepeler en het helpt bij het losmaken van plekken waar de huid is verkleefd met de spieren. Het kneden stimuleert ook het afvoeren van afvalstoffen uit de weefsels.
  • Ritmische slagen: Hierbij maak je als masseur een serie, meestal snelle, opeenvolgende slagen met de vingertoppen, de muis of zijkant van de handen, bolle handen, of gesloten vuisten, die afwisselend met beide handen worden toegediend.

Andere technieken zijn wringen, het rollen van de huid, het oppakken en knijpen van de huid en het maken van plukbewegingen met duim en middelvinger. Speel gewoon eens met de verschillende technieken en kijk welke (combinatie) het beste bij jou past. En ook hier communiceer met de gemasseerde en check of de druk en intensiteit naar wens is. Als je een massagehandeling beëindigt en met de volgende wilt beginnen of als je van techniek wilt wisselen, laat dan één hand op de huid waar je voor het laatst gemasseerd hebt, terwijl je de andere hand op de nieuwe lichaamsstreek plaatst. Na een paar seconden kun je de andere hand ook naar dat lichaamsdeel brengen. Zo blijf je in constant contact met de huid wat voor degene die gemasseerd wordt, extra aangenaam aanvoelt.

14. Masseer met gevoel

Misschien wel de allerbelangrijkste van het stel; probeer tijdens de massage volledig aanwezig te zijn met zowel lichaam als geest. Veel mensen denken dat dit vanzelfsprekend is, maar in de praktijk is dit allesbehalve het geval. Hoe vaak zijn we niet verzonken in gedachten en mijmeren we weg over zaken uit het verleden of in de toekomst. Probeer zoveel mogelijk mindfull aanwezig te zijn bij de handelingen die je verricht. Misschien voel je tijdens de massage wel sensaties in je handen of in je lichaam zodra je een bepaald lichaamsdeel aanraakt. Het kan zelfs zo zijn dat je emoties ervaart of je het spontaan bijzonder warm of koud krijgt. We zijn veel gevoeliger dan we denken en een massage kan voor beide partijen een uitnodiging zijn om zich volledig open te stellen waardoor er bijzondere dingen kunnen gebeuren. Maak het voor jezelf een oefening en kijk of er na de massage de ruimte is om het te bespreken. Misschien lukt het zelfs wel om op termijn jouw intuïtie leidend te maken en je zo de intensiteit en handelingen automatisch afstemt op de behoeftes van de persoon op jouw tafel.

15. Afronding

Nadat je de persoon warm hebt toegestopt, laat je diegene nog even rustig bijkomen. Een optie is de kamer even te verlaten, zodat de ander ook echt de ruimte voelt dit volledig op eigen tempo te doen. Jij kunt in de tussentijd een glaasje water of thee halen, wat de gemasseerde vervolgens helpt om afvalstoffen af te voeren en vochtreserves aan te vullen. Geef aan dit ook gedurende de dag regelmatig te doen. Kijk of de persoon de behoefte heeft om zijn of haar ervaringen te delen of liever in stilte de massage wil afsluiten.

Een massage kan een intense uitwisseling zijn van energieën die jij onbewust of bewust nog een tijdje met je mee kunt dragen. Zorg er daarom voor dat je na de massage in ieder geval je handen goed wast en jezelf weer even stevig met de aarde onder je verbindt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld wat op en neer te springen of een paar keer diep in te ademen door de neus of mond en uit te ademen met een zucht.

Succes en geniet ervan!

Deze informatie komt van de website: www.massagegids.nl

Geef een reactie

Naam*
Email*
Url
Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>